Kapitola IV. Mechanizace a provádění železničních staveb (ČÁST 2)
UNIMAT 08-475/4S
Určena pro propracování výhybek při zvedu tří kolejnicových pásů a současném podbití 4 kolejnicových pásů. Disponuje čtyřmi 4 podbíjecími agregáty s celkem 16 stranově vyklopitelnými pěchy. Pro podbíjení čtvrtého kolejnicového pásu jsou vnější podbíjecí agregáty bočně výsuvné pomocí teleskopického výložníku.
Plassr- řada 09
Tato řada představuje kontinuálně pracující automatické strojní podbíječky.
Plasser 09-32 CSM (09-16 CSM)
09-32- provedení DUOMATIC, 09-16- provedení pro jeden pražec. Je vybavena směrovacím a zvedacím zařízením se dvěma zvedacími rolnami pro každý kolejnicový pás. Kabina vpředu je vybavena řídícím stanovištěm a pracovištěm obsluhy nivelačního a směrovacího zařízení. Kabina vzadu slouží obsluze podbíjecích agregátů a je zde rovněž druhé řídící stanoviště.
Plasser 09- 3X
První typ kontinuálně pracující ASP, podbíjející tři pražce během jednoho podbíjecího cyklu. V případě potřeby lze nastavit rovněž podbíjení pouze jednoho pražce. Zvedací a směrovací zařízení se dvěma rolnami pro každý kolejnicový pás. V přední kabině se nachází řídící stanoviště a ovládání automatického naváděcího počítače (ALC).
4. 8 Mechanismy pro úpravu kolejového lože
Přemísťování kameniva v prostoru kolejového lože představuje poměrně velký objem prací, ke kterému jsou určeny kolejové pluhy (KP). Předepsaný příčný profil kolejového lože je důležitý především pro zajištění stability bezstykové koleje a kromě toho musíme přihlížet rovněž k finančním nákladům na zaštěrkování koleje- zbytečné rozšiřování kolejového lože je finančně nákladné.
Základní výbavou těchto mechanismů jsou:
- boční radlice,
- čelní radlice (zpravidla dělená) nebo střední planýrovací pluh,
- zametací zařízení.
PUŠL- 71
Typický představitel kolejových pluhů v provozních podmínkách ČD, výrobek MTH Praha. Je určen pro úpravu příčného profilu kolejového lože.
KP- 900
Výrobek MTH Vrútky určený pro úpravu kolejového lože a s tím související přemísťování štěrku, používaný při souvislých opravách železničního svršku. Stroj je vybaven tažným a nárazníkovým zařízením normalizovaného konstrukčního uspořádání na obou dvou čelech.
USP 3000 C
Výrobek Plasser & Theurer. Jedná se o pluh pro úpravu kolejového lože, jeho odebírání a doplňování. Je vybaven dvěma čelními pluhy, dvěma bočními pluhy, zametacím zařízením a zásobníkem na 6 m3 štěrku (jedná se o první KP, který byl tímto zařízením vybaven -1966).
Plasser SSP 110
Stroj disponuje středním planýrovacím pluhem a bočními pluhy pro zřízení odpovídajícího příčného profilu kolejového lože. Zametací zařízení je určeno do koleje i výhybek.
Plasser PBR 400
Stroj je vybaven čelním pluhem pro planýrování koruny štěrkového kolejového lože, hydraulicky nastavitelnými bočními pluhy pro práci v obou směrech a zametacím zařízením. Kabina je konstruována jako pracovní a současně řídící. Pohon stroje na obě dvě osy.
4. 9 Mechanismy pro hutnění a dynamickou stabilizaci kolejového lože
4.9.1 Zhutňovače
Hutnění kolejového lože se provádí po podbití a řádném zaštěrkování koleje za účelem zvýšení výškové a směrové stability koleje a příčného a podélného odporu kolejového lože. Zhutněním mezipražcových prostorů se vyrovná homogenita kameniva pod pražcem a mezi pražci a tím se prodlouží doba rozpadu geometrické polohy koleje po opravných pracích.
U ČD byl v minulosti používán ZŠ 72. Pracovní agregát tohoto stroje byl podobně jako např. u kolejového pluhu PUŠL namontován na podvozek motorového vozíku MUV.
ZŠ 800
Výrobek MTH Praha. Jedná se o jednoúčelový kontinuálně pracující traťový stroj určený k hutnění kameniva kolejového lože mezi pražci a za jejich hlavami. Jeho pracovní ústrojí je samostatným funkčním celkem, který se při práci pohybuje cyklicky od pražce k pražci pod vyklenutým rámem stroje. Rám stroje se pohybuje plynule- kontinuálně.
Plasser VDM 1000
Dvouosý stroj se zhutňovacími agregáty pro současné zhutnění dvou mezipražcových prostorů při jednom záběru. Stroj je vybaven zhutňovacími deskami za hlavami pražců.
4.9.2 Dynamické stabilizátory
Dynamická stabilizace představuje novou metodu homogenizace kameniva kolejového lože při opravných výkonech na železničním svršku. Princip dynamické stabilizace spočívá v působení vodorovných vibrací a svislého statického tlaku na kolejový rošt.
VKL 402
Výrobek MTH Praha určený k vibrační stabilizaci kolejového lože v celém průřezu kontinuálním způsobem. Pracovní agregát, vibrační modul, je uložen ve vyklenutém rámu stroje.
Plasser DGS 62
DGS disponuje dvěma stabilizačními agregáty uloženými mezi otočnými podvozky. Každý agregát je opatřen čtyřmi vodícími rolnami a dvěma rolnami přítlačnými. Stroj je vybaven proporcionálním měřícím zařízením pro automatické stanovení řízeného poklesu koleje.
Použitá literatura
[1] ČSN 73 6360: Konstrukční a geometrické uspořádání koleje železničních drah a její prostorová poloha
[2] SŽDC(ČD) S3: Železniční svršek
[3] SŽDC (ČD) S3/1: Předpis pro práce na železničním svršku
[4] SŽDC (ČD) S4: Železniční spodek
[5] Technické materiály a firemní podklady z archivu autora
Doporučené zdroje informací
[1] Hřebíček, Z.: Optimální způsoby úpravy geometrické polohy koleje. Nová železniční technika, 4, 1996, č.4, s. 110- 113.
[2] Hřebíček, Z.: Výzkum účinnosti strojů pro hutnění a dynamickou stabilizaci kolejového lože. In.: 7. medzinárodný seminár Traťové stroje v teórii a v praxi. Sborník. Žilina. 1997, s.97- 102.
[3] Zvěřina, P. aj.: Železniční stavby, železniční spodek a svršek. VUT FAST Brno, 2004.
Terminologický slovník
AHM plnoprofilová strojní sanační souprava
ASP automatická strojní podbíječka
Beaver střední automatická strojní podbíječka Plasser
BH kolejnicová bruska
DELČ plnoprofilová strojní čistička kolejového lože
DGKu motorová drezína
DGS dynamický stabilizátor kolejového lože
DKP dlouhý kolejnicový pás
Dumpcar železniční vůz na přepravu sypkých substrátů
Duomatic podbíjecí agregát Plasser pro dva pražce
DZ strojní zatáčečka upevňovadel
ES seřezávač návarků
ESN seřezávač návarků
EZ elektrická zatáčečka
Geismar výrobce traťové mechanizace (Francie)
GPK geometrická poloha koleje
Hulánek nástrčkový klíč
Chopperdozátor samovýsypný železniční vůz
KP kolejový pluh
KPV kombinovaná pila s vrtačkou kolejnic
KSEM plnoprofilová strojní sanační souprava
MFS souprava na odvoz výzisku
MP kolejnicová bruska
MTH Mechanizace traťového hospodářství
MUV motorový vozík
MV motorový vozík
MZJ motorová zatáčečka (spalovací motor)
NZ napínací zařízení
PA podbíjecí agregát
PBR kolejový pluh
PES souprava na odvoz výzisku
Plasser & Theurer výrobce traťové mechanizace (Rakousko)
PM plnoprofilová strojní sanační souprava
PTO souprava na odvoz výzisku
PUŠL kolejový pluh
PV přívěsný vozík
PVK přívěsný vozík výklopný
RM plnoprofilová strojní čistička kolejového lože
Robel výrobce traťové mechanizace (SRN)
RSK rozbrušovačka kolejnic
SČ plnoprofilová strojní čistička kolejového lože
SČH strojní čistička za hlavami pražců
SMV souprava na odvoz výzisku
SPENO INTERNATIONAL SA výrobce traťové mechanizace (Švýcarsko)
Split Head systém podbíjení Plasser
SR kolejnicová pila
SSP kolejový pluh
ST SŽDC Správa tratí Správy železniční dopravní cesty
SVP strojní vytahovák pražců
SW strojní zatáčečka upevňovadel
SWM strojní vytahovák pražců
TOS motorová zatáčečka upevňovadel
UNIMA lehká strojní podbíječka Plasser
UNIMAT univerzální automatická podbíječka Plasser
USP kolejový pluh
VDM zhutňovač kolejového lože
VKL vibrační stabilizátor kolejového lože
ZŠ zhutňovač kolejového lože
There are currently no posts in this category.